Zıpkınla Balık Avı Doğru Nefeslenme Bölüm 3-Dalış Sonrası Nefeslenme-Toparlanma Nefeslenmesi  

  RSS

Can Aktaş
(@yuzarsif)
Yönetici
Katılım : 2 sene önce
Gönderiler: 180
17/10/2019 02:56  

YÜZEYE ÇIKAR ÇIKMAZ İLK YAPILMASI GEREKEN ŞEY TOPARLANMA NEFESLENMESİ

Herkese merhaba. Doğru nefeslenme hayat kurtarır yazı dizisinin 3. bölümünde toparlanma nefeslenmesi ile ilgili faydalı bilgiler ile seriye devam ediyoruz. İlk bölümde Nefes alıp verirken vücudumuzda neler olduğunu, kandaki oksijen ve karbondioksit transferini, hiperventilasyon, dalış refleksi, co2 toleransı gibi temel konuları incelemiştik.İkinci bölümde ise dalış öncesi nefeslenme, diyafram nefeslenmesi, rahatlama ve tam kapasite ile ciğerleri doldurarak dalışa başlamıştık. Birinci ve ikinci bölümü okumak isterseniz aşağıdaki resimleri tıklayarak yazılara ulaşabilirsiniz.

zıpkınla balık avı doğru nefeslenme dalış öncesi nefeslenme

Limitlerini Bil ve Kendini Aşırı Biçimde Zorlama !

Doğru nefeslenme hayat kurtarır bölüm 2 de dalışa başlamıştık. Dalış yaptık ve dipte nefes almadan durduğumuz süre içerisinde kandaki oksijen miktarı düştü, karbondioksit miktarı yükseldi. Karbondioksit seviyesinin yükselmesinin diyafram kasılmasıyla ilişkili olduğunu ilk bölümde anlatmıştım. Ayrıca dalış sırasında azalan oksijen miktarı dipten yüzeye çıkarken bizim için hayati bir öneme sahip.

En güzeli kendi limitlerini bilerek dipte zaman geçirmektir. Limitlerinin farkında olmak demek "her inişin bir çıkışı var" sözünü akılda tutarak yüzeye varış bölümünü rahat ve tehlikesiz bir şekilde tamamlamak için aşırı dip süresi yapmamak, kendini zorlamamak demektir.

Yüzeye çıkarken sığ su bayılması geçirme olasılığı her zaman mevcut. Özellikle diyafram kasılmalarına aldırış etmeyerek menzile girmesi için dipte uzun süre bir balığı beklediysen, agaşon sonrasında makara açıp yüzeye çıkmak yerine vurduğun bir balıkla taşa girmesin diye ya da girdiği taştan çıkartmak için mücadeleye girdiysen dikkatli olmakta fayda var. Çünkü harcadığın efor ve fazladan tüketilen oksijen miktarı nedeniyle tehlikeli bir durum olan samba- kontrol kaybı (kaslarda istemsiz kasılmalar) ya da senkop-sığ su bayılması yaşamaya artık daha yakınsın. İşte her yerde duyduğun "kendini zorlama", "limitlerini aşma" tabirleri yukarıdaki örnekler gibi oluyor.

Senkop-Sığ Su Bayılması ile ilgili detaylı bilgiler içeren yazıma aşağıdaki resme tıklayarak ulaşabilirsiniz.

senkop-sığ su bayılması

Diyelim ki 10 metre derinlikte uzun bir agaşon sonunda vurduğun balık taşa girdi ve sen makara açıp yüzeye çıkmak yerine balıkla gereksiz bir mücadeleye girdin. Nefesin tükenme aşamasına geldiğinde ise duruma uyandın ve yukarı çıkmak için hamle yaptın. Eğer dalış öncesinde hiperventilasyon yaptıysan bu duruma uyanmanın imkanı yok ! Çünkü vücudunu kandırdın ve diyafram kasılması yaşamadın ve dipte kendini çok rahat hissettin! Dalış öncesi hiperventilasyon yapmadığını farz ederek konuya devam edelim.

Yaptığın şey gereksiz yere ve bir balık uğruna ki zaten vurulmuş bir balık için Limitlerini zorlamış oldun. Bundan sonra en çok dikkat edilmesi gereken şey zaten kritik seviyeye düşen oksijeni boşa harcamamak olmalıdır. Bacak kasları tempolu çalıştığında fazladan oksijen harcar. Bu nedenle fazladan kullanılan ağırlık ya da dalış tipine uygun olmayan paletler özellikle derin dalışlarda yukarı çıkarken bizi zorlar. Ağırlık ayarını iyi yapan bir zıpkıncı dalış derinliğinin ortalama yarısından sonra palet vurmadan yüzeye kendiliğinden çıkabilmektedir bu şekilde en kritik anlarda efor sarf etmeden yüzeye çıkabilirsin. Benim yüzeye çıkma şeklim her zaman bu şekilde. Özellikle uzun dip süresi yapmışsam asla hızlı palet vuruşlarıyla yüzeye çıkmam. Kendimi yüzeye varana kadar sakin tutar, kaslarımı gevşetir ve telaş yapmadan satıha çıkarım. Tabi bunları yapabilmek için sınırlarını iyi bilmen şart.

Yüzeye Ulaşana Kadar Ağzından Nefes Verme !

Özellikle çok tehlikeli olduğunu düşündüğüm bir konu ise yukarı çıkarken tutulan nefesi bırakmaktır. Yapmış olduğum araştırmalarda yüzeye çıkar çıkmaz ilk nefesi çekebilmek için yüzeye bir iki metre kala bir miktar nefes bırakılması gerektiğini savunan bazı serbest dalış sporcuları olduğunu gördüm. Ancak her zaman dediğim gibi biz avcıyız ve sadece in-çık yapmıyoruz. Ciğerlerimizde tuttuğumuz havanın içinde bulunan ve kan yoluyla hücrelerimize ulaşan kısıtlı miktardaki ve çok değerli oksijeni satıha çıkarken kaybetmemeliyiz diye düşünüyorum. Ben yüzeye çıkarken nefes vermiyorum. Bu nedenle yüzeye varana kadar ağızdan hava bırakılmaması gerektiğini düşünüyorum.

Yüzeye Çıkar Çıkmaz İlk Yapılması Gereken Şey Toparlanma Nefeslenmesi

Buraya dikkat ! sudan çıkar çıkmaz ciğerinizdeki tüm havayı bir anda boşaltmıyorsunuz ! Yüzeye çıktığınız an yapmanız gereken nefeslenmeyi adım adım anlatıyorum. Lütfen dikkatli bir biçimde okuyun.

1- Yüzeye çıktığın anda ani ve kısa bir nefes ver (ağzınızdan pohhh şeklinde bir ses çıkacak) Nefes verme süren ortalama 1 sn uzunluğunda olmalıdır. Verdiğin bu ilk nefesi nefes alabilmek için verdiğini unutma ! İlk nefesi verdikten sonra bekleme yapmadan kuvvetli bir şekilde nefes alıp ağzını kapat. Nefes alırken gecikme yapmadan ağız açık vaziyette, "A" sesi çıkarır gibi ani ve baskılı bir nefes almaya özen göster.

Bu videodaki yunus balıklarının sudan çıkar çıkmaz verdikleri nefesi ve nefes alışlarını izlerseniz olay açıklığa kavuşmuş olacaktır 🙂

2- Aldığın nefesi 3 saniye tut. (içinden bir-iki-üç şeklinde say )

3- (1. adımdaki şekilde ) Nefesi ver ve tekrar nefes alarak  2. tura başla.

Bu döngü en az 3 tur tekrarladıktan sonra normal nefeslenmeye geçiş yap.

Yüzeye çıkar çıkmaz şnorkelle uğraşmayın. Konuşmaya çalışmayın. İlk işin toparlanma nefeslenmesi yapmak olsun. Toparlanma nefesinden sonra normal nefeslenmeye geçince şnorkeli ağzınıza yerleştirip normal şekilde nefeslenebilirsin.

Aşağıda paylaştığım toparlanma nefeslenmesi videosunda ufak farklılıklar mevcut. Örneğin sudan çıkar çıkmaz dalgıcın yapması gereken pofff şeklinde kısa bir nefes verip peşi sıra verdiği nefes kadar nefesi çabuk ve kuvvetli biçimde geri almalı. Ancak videodaki arkadaş biraz naif kalmış 🙂 ayrıca en sondaki 3 kez nefes al-veri ben yapmıyorum.

Toparlanma nefeslenmesi yapılmasındaki amacımız kritik seviyeye inen oksijen seviyesini bir problem yaşamadan mümkün olan en kısa süre içerisinde arttırmak. Bu toparlama nefesini alışkanlık haline getirmenizi şiddetle öneriyorum. Özellikle limitlerinizi zorladığınız avlarda sudan çıkınca düşünmeden otomatik olarak bunu yapın.

İki Dalış Arasında Nefeslenme Süresi Ne kadar Olmalı ?

2 dalış arası normal nefeslenme süresi dalış derinliğinin 5/1 i kadar olmalı. Bu 5/1 oranı nefeslenme süresi ile ilgili sadece ortalama bir değer sunar. İki dalış arasında ne kadar nefeslenmen gerektiğini o anki fizyolojik ve psikolojik durumun belirler.

Diyelim ki 10 metreye bir dalış yaptınız. Yüzeye çıkar çıkmaz  önce topralanmma nefeslenmesi +  (10 metre için) 2 dk normal nefeslenme  +  ikinci dalış öncesi yaklaşık 1 dk rahatlama nefeslenmesi yaptıktan sonra nefes tutarak 2. dalışa başlayabilirsin. Benim uyguladığım sıra aynen bu şekilde.

Uygun şekilde nefeslendiğin halde nabızın bir şekilde düzene girmiyorsa, kendinizi iyi hissetmiyorsanız, kaslarınızda ekstra güç kaybı olursa, bazı uzuvlarda karıncalanma hissederseniz lütfen dalışa ara ver. Ya da dalışı sonlandır.

Doğru nefeslenme hayat kurtarır isimli yazı dizisinin 3. bölümü sona erdi. Bundan sonraki yazılarda görüşmek üzere

Can Aktaş-Hatay
Site Kurucusu
Lütfen Zıpkın Avı Türkiye Forumu Facebook sayfanızda paylaşın. Serbest Dalış ve Zıpkınla balık avı yapan herkesi foruma davet ediyorum. Kazasız bol avlı dalışlar dilerim.


Cüneyt beğenme
CevapAlıntı
Paylaş :

©2019 www.sperfishingturkey.com Tüm hakları saklıdır. Kullanım Şartları yerine getirilmeden hiçbir şekilde kopyala - yapıştır yapılamaz, yazılar ve bilgiler kullanılamaz.

Kullanıcı Bilgileriniz İle Oturum Açın

veya    

Bilgilerinizi Unuttunuzmu?

Create Account

Lütfen Giriş yap yada Kayıt ol