Zıpkınla Balık Avı Doğru Nefeslenme Bölüm 2 -Dalış Öncesi Nefeslenme-Diyafram Nefesi-Rahatlama Nefeslenmesi  

  RSS

Can Aktaş
(@yuzarsif)
Yönetici
Katılım : 2 sene önce
Gönderiler: 180
15/10/2019 22:50  

Herkese merhaba. Dalış öncesi nefeslenme bilgileri içeren doğru nefeslenme yazı dizisinin 2. bölümü ile devam ediyorum. Bir önceki yazımda solunum yoluyla edindiğimiz oksijenin vücudumuzdaki yolculuğundan, uzun süreler nefes tutabilmenizi sağlayan dalış refleksinden ve çok tehlikeli bir nefeslenme yolu olan hiperventilasyondan bahsetmiştim. Eğer okumadıysanız Doğru Nefeslenme Bölüm 1 isimli yazıma göz atmanızı tavsiye ederim.

Dalış Öncesi Nefeslenme Nasıl Yapılmalı ?

Hayati bir öneme sahip olan bu sorunun cevabını facebook yorumları arasında aramak için uğraşmayın çünkü bulamazsınız 🙂 Şimdi size dalış öncesinde benim uyguladığım nefeslenme tipinden bahsedeceğim.

Dalış öncesinde rahatlayarak dalışa konsantre olabilmek bence çok önemli. Bu nefeslenme çeşidinde rahatlayarak kalp atış hızınız yavaşlatırsınız. Kaslarınızı gevşeterek fazladan oksijen kullanımını engellemiş olursunuz. Su altında en büyük silahımız olan dalış refleksi zaten bize yardımcı olacak. Ancak rahatlamak ve nabzı düşürmek her zaman için bize ekstra avantaj sağlamaktadır. Ayrıca psikolojik olarak rahatlamak ve odaklanmak büyük önem taşımaktadır.  

Bu nedenle dalış öncesinde normal olarak nefeslendiğim sürenin haricinde dalıştan hemen önce yaklaşık 1 dakika süren rahatlama nefeslenmesi yapıyorum. Rahatlama nefeslenmesi yaparken diyafram kullanarak nefes alıp veriyorum. Öncelikle bu diyafram nefesi nasıl alınıyor bir göz atalım.

Diyafram Nefesi Nedir?

Diyafram nefesi nasıl alınır bilmiyorsanız kısaca anlatayım. Normal zamanda en doğru nefeslenmeyi bebekler yapar. Sırt üstü yatan bir bebeği izlediğinizde nefes alıp verirken göbeğinin inip kalktığını görürsünüz. Bu nefeslenme tipi maalesef zamanla unutulur ve  yetişkinler gün içerisinde nefes alıp verirken akciğerin üst kısımını kullanırlar. Aklımızda yer edinmesi gereken bir püf nokta vücudumuz en güzel oksijenlenmeyi akciğerin alt bölümünü kullanarak yani diyaframdan nefes alıp vererek elde eder.  Şimdi diyafram nefesini uygulamaya çalışalım.

Dik bir şekilde oturun ve  sağ elinizi göbeğinizin üzerine koyun, sol eliniz ise göğsünüzde olsun. Nefes alırken göbeğinizi dışarı doğru şişirerek nefes alın. Ancak sol elinizin olduğu üst göğüs bölgesi hareket etmesin. Diyafram nefesi tam olarak bu.

Dalış Öncesi Nefeslenme -Rahatlama Nefeslenmesi

Şu meşhur horlama efektini bilmeyen yoktur 3 saniye süren bir horlama sesiyle nefes aldıktan sonra 1-2 saniye duraklayıp ıslık sesine yakın bir sesle aldığı nefesin yaklaşık iki katı uzunluğunda nefes veren,  genelde çizgi filmlerde kullanılan "uyuyan adam" efektinden bahsediyorum. Ne kadar anlatabildim bilmiyorum 😀 Çizgi filmlerdeki uyuyan adamın çıkardığı, nefes alırken hafif horlar gibi nefes verirken de ıslık çalar gibi uzatarak çıkardığı sesi hayal etmeye çalışın.

Satıhta hareketsiz şekilde yüz üstü yatık vaziyette beklerken diyafram kullanarak ve içinizden bir-iki-üç diyerek yaklaşık 3 saniye uzunluğunda bir nefes alın (tüm ciğerleri doldurmuyorsunuz sadece akciğerin alt bölümü) 1 saniye duraklama ve aldığınız nefesi zorlamadan içinizden (bir-iki-üç-dört-beş-altı ) diyerek yaklaşık 6 saniyede verin duraklama ve ikinci tekrara başlayın bu döngüyü en az 1 dk devam ettirin.

Rahatlama nefesi "al-ver" süreleri kişiden kişiye değişmekle birlikte ben " 3sn al- 6sn ver " şeklinde rahat ediyorum. Siz " 4sn al-8sn ver " şeklinde nefes alıp verebilirsiniz.  Evdeyken hangi sürelerin size uygun olduğunu deneme yaparak anlamaya çalışın. Yeterli süre bu şekilde nefeslendikten sonra, zihninizi boşaltıp rahatladığınızı hissedecek, nabız hızınızın yavaşladığını göreceksiniz. Evde nefes tutma antrenmanı yapıyorsanız. Önce normal bir şekilde nefeslenerek bir deneme yapın. Sonra yukarıda anlatılan şekilde 1 dakika nefeslendikten sonra nefes tutma denemesi yapın. Arada bir fark görürseniz bu yazının altına yorum olarak eklemeyi ihmal etmeyin.

Bu nefeslenmeyi yaparken zihninizi boşaltarak tüm kaslarınızı rahatlatmaya gayret edin. Dalış öncesinde palet vurmadan ve hareket etmeden yaklaşık olarak 1 dk bu şekilde nefeslenmekteyim.

Unutmayın! Merada balık arayarak, yer değiştirirken palet vurarak rahatlama nefeslenmesi yapamazsınız! Ayrıca rahatlama nefeslenmesi normal bir şekilde nefeslendikten sonra dalış öncesi rahatlamak, nabzı yavaşlatmak ve konsantrasyonu sağlamak amacıyla yapılmaktadır.

ÖNEMLİ ! 1.5-2 dakikadan uzun olan rahatlama nefesleri hiperventilasyon riski taşıyabilir ve kalp atışını yükseltebilir. Bu sebeple süre 2 dakikayı geçmemeli.

Önemli : Rahatlama nefeslenmesi dalışa başlamadan hemen önce yaklaşık 1 dk süren ve dalışa hazırlık için rahatlamamızı sağlayan bir nefeslenme türüdür. Rahatlama nefeslenmesi bilerek ya da bilmeyerek dalıştan hemen önce hiperventilasyon yapmanızı engeller. Ancak rahatlama nefeslenmesi ile İki dalış arasında yapılması gereken toplam nefeslenme süresi karıştırılmamalıdır. Örnek vermek gerekirse iki dalış arasında 3 dakika nefeslenmeniz gerekiyorsa 3 dakika nefeslenin. İkinci dalışa geçmeden önce rahatlamak ve konsantre olmak amacıyla ekstra 1 dk rahatlama nefeslenmesi yapabilirsiniz. Böylelikle toplam 4 dakika nefeslenmiş olursunuz.

Akciğeri Doldurup Dalışa Geçiyoruz ! Rahatlama Nefeslenmesi Sonrasındaki Büyük Nefes

Dalış öncesinde rahatlamak, nabzımızı yavaşlatmak ve konsantre olmak için yaklaşık 1 dk süresince rahatlama nefeslenmesi uyguladık. Dalışa geçmek için yapılması gereken artık akciğeri tam kapasite ile doldurup dalışa geçmek olacaktır.

Rahatlama nefesini uyguladıktan hemen sonra, nefes verip peşi sıra diyaframdan başlayarak duraklamadan ve nefes alırken "A" sesi çıkarmaya çalışır vaziyette büyük bir nefes ile tüm ciğeri (alt-üst) dolduruyoruz. Büyük nefes alırken, havayı ciğerlerin en uç noktalarına ulaştırabilecek derecede bir kuvvet oluşması önemlidir. Sonra havayı gırtlakta kitleyerek dalışa başlıyoruz. Rahatlama nefeslenmesi yaptıktan sonra dalışa geçmeden hemen önce nefes tutmak için bu şekilde nefes alıyorum ve nefes tutup dalışa başlıyorum.

Tavsiyeler

Çoğunlukla 0-10 metre derinliklerde avlanan yiyeceği balığın peşinde olan avcılarız. Bu nedenle zıpkınla balık avı yaparken rekor dip sürelerine ihtiyacımız yok. Youtube videolarından etkilenip Paketleme (Ciğerleri tam olarak doldurduktan sonra yutkunarak hava basmak) yapmanıza ya da ciğerlerinizi patlarcasına doldurmaya çalışmanıza asla gerek yok.

Doğru bir ördek dalışı ile ilk metreleri kolayca geçebilir, 2 ya da 3 palet vuruşuyla orta suya ulaşıp sonrasında dibe kadar süzülebilirsiniz. Dikkat etmeniz gereken dalış sırasında ve agaşonda iken fazla oksijen tüketen bacak, kalça, boyun, diyafram vb kaslarınızı kasmadan evde kendi yatağına uzanır gibi rahat bir şekilde beklemeye gayret etmenizdir. Fazla hareket etmezseniz merada balık varsa 35-40 saniye içerisinde size kendini gösterecektir. Zıpkın Avı Türkiye Youtube kanalım bu tip videolarla dolu. Yeter ki sessiz bir ördek dalışı, nereye agaşona yatacağınızı ve nasıl balık çağıracağınızı öğrenin. Lütfen sevdiklerinizi aklınızdan çıkarmayın.  Uzun dip sürelerine kafayı yormak yerine avcılığınızı geliştirin Hiçbir balık insan hayatından önemli değil ! Herkese kazasız bol avlı dalışlar dilerim.

Üçüncü bölümde : Dalış sonrası doğru nefeslenme nasıl yapılır? Yüzeye ulaştığınız an yapılması gereken ve yapılmaması gereken şeyler nelerdir? Toparlanma nefeslenmesi, samba- kontrol kaybı, senkop gibi konulardan korunma yolları nelerdir?

Bu yazıyı faydalı bulduysanız lütfen okuyup geçmeyin. Türkiye'nin en modern zıpkıncı forumuna kayıt olup aramıza katılın. Zıpkın Avı Türkiye Foruma tüm zıpkıncı dostları bekliyorum.

Can Aktaş-Hatay
Site Kurucusu
Lütfen Zıpkın Avı Türkiye Forumu Facebook sayfanızda paylaşın. Serbest Dalış ve Zıpkınla balık avı yapan herkesi foruma davet ediyorum. Kazasız bol avlı dalışlar dilerim.


CevapAlıntı
Cüneyt
(@abckarahan)
Üye
Katılım : 3 ay önce
Gönderiler: 18
18/10/2019 20:01  

Evde nefes çalışması yaparken, rahatlama nefesi yaptığımda inanılmaz farkediyor. Harfiyen anlattıklarınızı yapıyorum çok faydalı oluyor. Teşekkür ederim.

Cüneyt karahan 47 İzmir


CevapAlıntı
Can Aktaş
(@yuzarsif)
Yönetici
Katılım : 2 sene önce
Gönderiler: 180
19/10/2019 17:06  
Gönderen: @abckarahan

Evde nefes çalışması yaparken, rahatlama nefesi yaptığımda inanılmaz farkediyor. Harfiyen anlattıklarınızı yapıyorum çok faydalı oluyor. Teşekkür ederim.

Faydalı olmasına sevindim. Dalış öncesi hiperventilasyon yapmayı önleyen, insanı rahatlatan ve konsantrasyonu arttıran bir nefeslenme tipidir. Dikkat edilmesi gereken şey fazla uzatmamaktır. Ben dalış önceleri max 1 dk rahatlama nefeslenmesi yapıyorum.

Can Aktaş-Hatay
Site Kurucusu
Lütfen Zıpkın Avı Türkiye Forumu Facebook sayfanızda paylaşın. Serbest Dalış ve Zıpkınla balık avı yapan herkesi foruma davet ediyorum. Kazasız bol avlı dalışlar dilerim.


CevapAlıntı
Cüneyt
(@abckarahan)
Üye
Katılım : 3 ay önce
Gönderiler: 18
20/10/2019 22:11  

@yuzarsif

Kolumda dalış saati olmadığı için rahatlama nefeslenmesini 3 al 2 bekle 6 ver şeklinde 10 kez tekrarlıyorum buda takriben 66 saniyeye tekavül ediyor. Normal değilmi hocam?

Cüneyt karahan 47 İzmir


CevapAlıntı
Can Aktaş
(@yuzarsif)
Yönetici
Katılım : 2 sene önce
Gönderiler: 180
20/10/2019 23:16  

@abckarahan

Aslında saate bakmaya gerekyok. İçinden bir-iki-üç şeklinde saydığın süre zarfı yeterli. Aynı şekilde birden altıya kadar sayarken ki sürede nefes vermek hepsi bu. Aradaki duraklamaların da uzunluğu bir sn kadar. Buradaki amaç hiperventilasyon yapmayı engellemek, dalış öncesi nabzı düşürmek ve rahatlamayı sağlamak. 

Can Aktaş-Hatay
Site Kurucusu
Lütfen Zıpkın Avı Türkiye Forumu Facebook sayfanızda paylaşın. Serbest Dalış ve Zıpkınla balık avı yapan herkesi foruma davet ediyorum. Kazasız bol avlı dalışlar dilerim.


CevapAlıntı
Paylaş :

©2019 www.sperfishingturkey.com Tüm hakları saklıdır. Kullanım Şartları yerine getirilmeden hiçbir şekilde kopyala - yapıştır yapılamaz, yazılar ve bilgiler kullanılamaz.

Kullanıcı Bilgileriniz İle Oturum Açın

veya    

Bilgilerinizi Unuttunuzmu?

Create Account

Lütfen Giriş yap yada Kayıt ol