Ağırlık Kullanımı İle İlgili Püf Noktalar-Tavsiyeler  

  RSS

Can Aktaş
(@yuzarsif)
Yönetici
Katılım : 2 sene önce
Gönderiler: 203
20/11/2019 15:56  

dalış ağırlık ayarı püf noktalar

DALIŞ VE AĞIRLIK AYARI PÜF NOKTALAR VE TAVSİYELER

Herkese merhaba bu yazıda zıpkınla balık avı yapabilmek için gerekli ve en önemli konulardan biri olan ideal ağırlık ayarı ile ilgili bazı püf noktalardan bahsedeceğim. Eğer zıpkınla balık avına yeni başlıyorsanız Dalış için neden kurşun ağırlık kullanmanız gerektiğini ve ağırlık ayarı yapabilmeniz için gerekli temel kavramları anlattığım İdeal Ağırlık Ayarı Temel Konular-Basınç ve Yüzerlik Kavramları  isimli yazıma göz atmanızı tavsiye ederim. 

Ağırlık kemerini hazırlarken kaç kg kullanmanız gerektiğini kolay bir şekilde ayarlayabilmeniz için Zıpkın Avı Türkiye Forum olarak Ağırlık Hesabı Tablosunu oluşturduk. Aşağıdaki linkten bu tabloya ulaşabilir. Vücut ağırlığınızı ve kullandığınız elbisenin kalınlık bilgisini tabloya girerek değişik derinliklere göre kullanmanız gereken ortalama ağırlık miktarını otomatik olarak hesaplayabilirsiniz.

Ağırlık Ayarı Tablosu (Otomatik) :  https://www.spearfishingturkey.com/zipkinla-balik-avi-agirlik-hesabi-uygulamasi/

Otomatik ağırlık hesabı tablosundan çıkan sonuçlar %100 doğru olmayabilir. Çünkü ideal ağırlık ayarı kişiden kişiye değişen bir konudur. Bu tabloda çıkan sonucu yorumlayarak kendinize özel ideal ağırlık ayarına nasıl ulaşabileceğinizi aşağıdaki linkten detaylı bir şekilde öğrenebilir ve size uygun ideal ağırlık ayarını kolaylıkla yapabilirsiniz.

Tablodan Çıkan Sonucu Kendinize Göre Uyarlayın : https://www.spearfishingturkey.com/forum/agirlik-ayari/zipkinla-balik-avi-icin-kac-kg-agirlik-takmak-gerekir

AĞIRLIK AYARI İYİ YAPILMIŞ BİR ZIPKINCININ ÖRNEK VİDEOSU

Ördek dalışı ve agaşon tekniğinin nasıl uygulandığını anlattığım bu videonun çekimlerinde bana yardımcı olan İbrahim Tağlar badime teşekkür ederim.

Videonun başında badimin su üzerinde palet vurmadan nasıl rahat bir şekilde nefeslendiğine dikkat edin! Dalış ağırlığı ayarlanırken üzerinde duracağımız belkide en önemli konu bu. Eğer yüzeyde normal nefes alıp verirken rahat bir şekilde su üzerinde kalamıyorsanız ağırlık azaltacaksınız!
Videodaki dalgıcımız hem yüzeyde rahat bir şekilde nefesleniyor hem de dipteyken çok rahat bir şekilde agaşon yapıyor. İşte en ideal dalış ağırlığı ayarı budur.

AĞIRLIK AYARI İÇİN PÜF NOKTALAR VE TAVSİYELER

Yüzeyde İken Palet Vurmadan Nefeslenmek

İlk olarak tespit edilmesi gereken su üzerindeyken aşırı şekilde batmaya meyilli bir durumun var mı ? Eğer varsa batma eğilimini daha çok ciğerlerin doluyken mi? Yoksa boşken mi yaşıyorsun? Nefes alırken şnorkel den su kaçabilir. Bu durum batma eğiliminden mi kaynaklanıyor yoksa kafa pozisyonundan yada şnorkelin seviye ayarında mı problem var ? Belirlemeye çalış.

Zıpkınla balık avına yeni başlıyorsanız. Muhtemelen sığ suda denemeler yapmaya başlayacaksınız. 2-3 metre derinliklerde agaşon yapmaya çalışmak az ağırlıkla birlikte çileye dönüşür. Taşlara tutunmaya çalışırsın vücudun ve paletlerin havaya kalkar, tutunurken efor sarf edersin 30 saniyede nefesin tükenir 🙂Yukarıdaki tabloda 5mm kıyafetle ve 0-8 metre derinlik için 10 kg ağırlık mı takman gerektiği yazıyor. Daha derine gitmemek kaydıyla ve çok sığ sularda deneme yapmak için 1-2 kilo fazla ağırlık takabilirsin.

Ciğerler vücudumuzun şamandırasıdır. Su üzerinde normal şekilde nefeslenirken ne yaparsan yap batıyorsan 1 kilo ağırlık azaltarak tekrar dene. Durum tekrar ederse 1 kilo daha. Bana kalırsa sığ su için ağırlık azaltmana gerek bile kalmayacak 🙂 Unutmaman gereken şey yüzeyde rahat bir şekilde nefeslenip dinlenerek, nabız atışlarını normale döndürebilmenin hayati bir öneme sahip olduğudur. Bundan asla taviz verme!

Dalış derinliğinin yarısından sonra dibe doğru palet vurmadan ağır bir düşüşe geçebilmek tercih edilen şeydir. Bu durum 8-10 metrelerde ya da daha derin dalışlarda gerçekleştirilebilir. 2-3-4 metrelerde agaşon için dipte rahat kalabilmeniz yeterli olacaktır.

Dipte rahat bir agaşon

Yüzeyde rahat bir şekilde nefeslenmeyi başaracak ağırlığı ayarladıktan sonra dipte agaşona yatarak deneme yapmaya başlayın. Dibe varınca rahat olmaya çalışın. Kendinizi kasmadan sanki yatağınızın üzerine yüz üstü uzanmışçasına kendinizi bırakın. Yeni başlayanlar dipteyken ilk başlarda bacak ve kalça kaslarını farkında olmadan sıkarlar. Bunu yapmayın! Dipte durmakta zorlanırsanız bir elinizle tutunacak bir yer bulun. Tutunmaktan kastım iki parmakla ve hafif bir güç uygulayarak tutunmaktır. Genellikle bir yerlerden tutunmak oldukça işe yarar. Kendinizi kasmadan, dizlerinizi kırmadan paletleriniz ve tüm vücudunuz dipte kalıyorsa sorun yok. Eğer ki bunlara rağmen paletler havaya kalkıyorsa işte size mükemmel bir tüyo 🙂

Kendinizi bir miktar ileri doğru itin. Taşa tutunduğunuz eli bırakmadan, vücudunuzu ileri doğru elinizin üzerinden kaydırın. El ve kemer birbirine yaklaşınca paletler havaya kalkmaz.

Tablodaki yazan ağırlık miktarına göre fazla ağırlık takmadan kemeri hazırladınız ve tüm bu anlattıklarıma rağmen dipte duramıyorum diyorsanız 1 kg ağırlık arttırın. Yukarıdaki tabloya ve dipte bekleme yaparken dikkat edilmesi gereken şeylere uygun davranırsanız. Büyük ihtimalle bu artış sizin için yeterli olacaktır.

DALIŞ AĞIRLIĞI AYARI YAPARKEN BUNLARA DİKKAT !

  • Dalış derinliği arttıkça ağırlık miktarı azaltılmalıdır. Sığ suda avlanmak için ayarlanan ağırlık derin dalışlarda kullanılmamalıdır. Ben kemere takıp çıkarılabilen 2 adet 1 kg ağırlık yaptım. (Nasıl yaptığımı başka bir yazıda anlatacağım) Genellikle aynı merada avlanırım ve meramı iyi tanırım. Elbisem 5 mm ve iyi durumda. Kilom 105. Kemerimde genellikle 5 adet sabit 2kg ağırlık takılıdır. Toplamda 10 kg yapıyor. Eğer sığda ve özellikle kuma yatarak avlanacaksam (levrek-minekop vs.) tutunacak bir yer olmadığından kemerime takıp çıkartabileceğim 2 kilo fazladan ağırlık takıyorum. Böylelikle rahat agaşonlar yapıyorum. Yüzeyde iken nefeslenme problemi yaşamıyorum. Derinlik 9 metre civarına ulaşınca 1 kg ağırlığı çıkarıp şamandıram varsa şamandıraya yoksa daha sonra bulabileceğim bir yere bırakıyorum. Biraz daha derine gidince 1kg daha ağırlık atıyorum. Dalış yaptığım en derin nokta 14-15 metre civarı.
  • Ağırlık ayarı kişinin fiziksel özelliklerine, elbise durumuna ve daha birçok detaya göre değişiklik gösterir. Tablolarda yazan ağırlıklar kimine fazla kimine az gelebilir. En ideal ağırlık ayarı deneme yanılma yöntemiyle bulunur.
  • Uzun dalış süresi boyunca yaşanan sıvı kaybı (idrar-terleme) vurulan balıklar ki içinde trofe varsa daha vahim. Bir süre sonra yüzeyde durmak güçleşmeye başlar. Bu sebeple çok sığda oyalanmadan 0-10 metre aralığında avlanacaksanız 1 kg eksik ağırlıkla suya girmekte fayda var. Ya da benim yaptığım gibi tak çıkar ağırlık kullanacaksınız.
  • Dalış elbisesi incelmekten bitap olmuş birisinin kullandığı ağırlığa göre ayar yapmayın yanılırsınız. 2-3 senelik bir elbise ile dalan bir dalgıç en az 1 kg az ağırlıkla dalış yapıyordur.
  • Tecrübeli bir kişinin kullandığı ağırlık miktarı ile tecrübesiz birisinin kullandığı ağırlık bir olmaz. Bu sporun fiziksel olduğu kadar psikolojik bir yönü de var. Tecrübeli bir dalgıç su altında rahat olur, bu rahatlık ona daha az ağırlıklarla dipte güç harcamadan kalabilmeyi sağlar.

Bu yazıyı faydalı bulduysanız lütfen Zıpkın Avı Türkiye Forumu kişisel facebook sayfanızda ve üye olduğunuz gruplarda paylaşın. Böylelikle diğer zıpkıncı dostların forumdan haberdar olmasını sağlamış olursunuz.

Forumdaki Faydalı Konu Başlıkları

Can Aktaş-Hatay
Site Kurucusu
Lütfen Zıpkın Avı Türkiye Forumu Facebook sayfanızda paylaşın. Serbest Dalış ve Zıpkınla balık avı yapan herkesi foruma davet ediyorum. Kazasız bol avlı dalışlar dilerim.


Birol Baydar beğenme
Alıntı
Paylaş :

©2019 www.sperfishingturkey.com Tüm hakları saklıdır. Kullanım Şartları yerine getirilmeden hiçbir şekilde kopyala - yapıştır yapılamaz, yazılar ve bilgiler kullanılamaz.

Kullanıcı Bilgileriniz İle Oturum Açın

veya    

Bilgilerinizi Unuttunuzmu?

Create Account

Lütfen Giriş yap yada Kayıt ol